Kalitkába zárt cégvezetők

Kalitkába zárt cégvezetők – Ez jutott eszembe mikor a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara által nyilvánosságra hozott Szakképzési kutatási eredményeket olvastam.

Ennek összefoglalója már érdekes kérdéseket vet fel mindazoknál, akik munkavállalóként dolgoznak:

“A megkérdezett vállalkozások több mint felének nagy problémát jelent a megfelelő szakképzettségű munkaerő megtalálása. Az átlagosnál is nagyobb problémát jelent ez a kicsi (60%) és a nagy cégek számára (66%).

  1. Nincsenek megfelelő szakképesítésű emberek, kevés a jelentkező, és nem rendelkeznek megfelelő tapasztalattal, képesítéssel.
  2. ha akadnak is jelentkezők, a munkához való hozzáállásuk nem megfelelő
  3. miközben túl magasak a bérigényeik.”

A kutatási adatokból kiderül, hogy a cégek ennek megváltoztatásáért nem sokat tudtak tenni, pedig a lehetőségek adottak. A vállalkozásoknak leginkább elvárásaik vannak, és nehezen tudják feldolgozni, elfogadni, hogy a munkaerő egy ugyanolyan áru, mint bármi más. A világtól kissé elzártan élnek, nehézkesen kommunikálnak, munkaerő piaci kapcsolataik szegényesek (szakszervezetek, kommunikációs trénerek, vezetőképzők, internetes fórumok…). Természetesen ez érthető, de térjünk vissza úgy a fenti három pontra, hogy megnézzük a munkavállalói oldalt:

1. Nincsenek megfelelő szakképesítésű emberek, kevés a jelentkező, és nem rendelkeznek megfelelő tapasztalattal, képesítéssel. – Nézegetve az álláshirdetéseket ezen nincs mit csodálkozni. A vállalkozások egy-egy marketing célú kreatívra sokat költenek, de az álláshirdetések esetében csak magát a hirdetést fizetik ki. Nem nagyon nézik meg hol érdemes hirdetni, milyen lehetőségek vannak. A tartalomról jobb is inkább nem beszélni; a legtöbb álláshirdetés már csak mosolyt csal az ember arcára. Szakértelemmel érdemes az álláshirdetéseket is feladatni, és ugyanolyan teszteket, méréseket kell végezni, mint bármely más marketing kampány esetén.

2. Ha akadnak is jelentkezők, a munkához való hozzáállásuk nem megfelelő. – Öngól: a munkához való hozzáállás legtöbbször válasz a munkaadó hozzáállására. A munkáltatóról kialakult arculat (kép), eleve az ahhoz vonzódó, azzal együtt élni tudó embereket vonzza. Bár sok esetben már azzal is javítható lenne a megfelelő jelentkezők aránya, ha az álláshirdetésekkel jobban céloznának.  A lelkes, és valóban pozitív hozzáállású fiatalok munkakedvét viszont villámgyorsan elveszik az erőből irányítani akaró, meghallgatni őket képtelen vezetők, és a ma már igencsak elavult munkamódszerek, már ami a munkakörülményeket illeti. (A kollégák panasz áradata egyébként rögtön rázúdul az új belépőkre, gyorsítva hozzáállásuk romlását. A dolgozók nagyon tudnak ügyelni arra, hogy a vezetőknek úgy tűnjön, ők dicsérik és szeretik munkahelyüket, de a “suttogások” másról árulkodnak. )

3. Miközben túl magasak a bérigényeik. – Varázsszó, erre mindent rá lehet fogni. Íme pár gondolat:

  • Ha a cégvezetők tudnák hány fiatal informatikus dolgozik minimálbérért, valószínűleg meglepődnének, mert szokatlan lehet számukra, hogy van aki szereti a szakmáját és munkáját. (Kihívás?)
  • A dolgozók többsége nem a bér miatt távozik a munkahelyéről, ezt már sokan sokszor leírták. Ahol nem képesek egy vacak kávéautomatát normálisan üzemeltetni, onnan Én is azonnal eljönnék, hivatkozva az alacsony bérre. (Mi mást mondhatnék?)
  • A munkaerő ugyanolyan áru, mint az alapanyag. Ha nincs pénz egy alapanyagra, az még nem jelenti annak az alapanyagnak a hiányát.
  • Budapest valóban problémás lehet, de pár kilométerrel keletebbre ugyanazt a munkát rengetegen végzik majdnem fele annyiért.

Mivel a kutatás a képzésről szólt elsősorban, valójában Én is ide akartam kilyukadni, ugyanis komoly hiány van (vagy inkább érdektelenség) egy képzési formából: vezetőképzés! (Ezt a vállalkozásoknak kell megfinanszírozniuk.) Meg kell tanulniuk, hogyan lehet kommunikálni a dolgozókkal, hogyan kell támogatni, lelkesíteni őket, mitől lesz kellemes egy munkahely, és tudni kell kezelni a konfliktusokat. Meg kell ismerni a saját vállalkozásuk munkaadói arculatát és tudatosan kell formálni. Vannak pozitív példák akár a multi szektorból is, szóval nem lehetetlen.

Tudom a kutatás nem feltétlenül az általam leírtakról szólt, de a vállalkozások vezetőinek azon kijelentése, hogy az állásra jelentkezők hozzáállása nem megfelelő, és hogy magasak a bérigények, bizony megkérdőjelezi ezen válaszadók hozzáállását.

Z. László